Anonymous
Iako se predstavlja kao istorijski film, ovo ostvarenje se, zapravo, mnogo bolje može opisati kao ”alternativna istorija”. To, međutim, nije najzanimljivija stvar vezana za njega.
Zamislite da se jedan dan probudite i saznate da je Jelena Karleuša napravila album gde su sve pesme čisti trip-hop. Zamislite, pri tome, da je isti album nešto najbolje što ste čuli mesecima. Sada imate otrpilike osećaj kako je meni bilo nakon gledanja filma ANONYMOUS.
Ne mogu da se načudim poreklu ovog filma, ali u najboljem mogućem smislu. Njegov režiser, Roland Emerih, za mene je, do sada, predstavljao čoveka koji se specijalizovao da ruši i uništava svet na velikom platnu, pre svega Nju Jork. Ovde, Emerih daje dirljivu dramu, upakovanu u oštar, istorijsko-politički triler. Sposobnost Emeriha nije u pitanju – njegovo kinematografsko oko daje mu mogućnost da stvara, gledano iz ugla filmskog zanata, veoma kompaktna ostvarenja.
Isto oko je ključno za stvaranje uverljivog sveta elizabetanske Engleske, u vreme kada su pozorišne predstave bile glavni vid zabave, ali i mnogo više od toga. U blatu Londona, neuspešan dramaturg po imenu Ben Džonson dobija posetu misterioznog plemića Edvarda De Vira, koji želi da se njegove predstave objavljuju i izvode, ali u Džonsonovo ime. Igrom slučaja, De Virovo ime ostaje tajna, ali drame slučajno prisvoji priglupi glumac po imenu Vilijem Šekspir, a mnogo veća politička igra počinje da se kuva oko naslednika ostarele kraljice Elizabete.
Film vrlo hrabro postavlja osnovu ideju: Šekspir nije pisao svoja dela, to je bio De Vir. To utvrđuje odmah na početku, i iz te tačke započinje svoju priču. Osim Emeriha, veliko iznenađenje ovog filma je Ris Ifans, Velšanin poznat po britanskim komedijama. Ovde, međutim, on glumi De Vira, genija koji je, prema filmu, pravi autor dela poput “Romeo i Julija” i “Herni Treći”. On je gord, nadmen, suv i sarkastičan, ali i duboko tužan, slomljen genije, kog je izneverila ljubav i umetnost, i koji u sumraku života pokušava da obezbedi budućnost svoje dece političkim manipulacijama narodnih masa. Ifans glumi savršeno tragičnog lika, sa intenzitetom i empatijom kakva se retko viđa.
Uz odličnu scenografiju, i tempo koji nema prazan hod, pre svega zbog kompleksnih flešbek scena različitih aktera koji objašnjavaju razvitak odnosa glavnih likova na dvoru i oko njega, ANONYMOUS je pravi dragulj među kostimiranim filmovima koji su izašli tokom poslednjih godina.
Komentari: