OnLive je stigao u Evropu
Cloud servisi polako preuzimaju sve više funkcija naših računara, a na red su došle i video igre.
Još od 60-tih godina prošlog veka, programeri su zamišljali vreme kada će centralni severi biti upotrebljavani ne samo za slanje i primanje informacija, već da će se na njima obrađivati većina poslova koje “client” ne mora (ili nemože zbog slabe PC konfiguracije) da odradi na svom kućnom ili prenosnom računaru/smartphone-u. Posle završetka velike internet expanzije početkom 21. veka (takozvani “dot-com bubble”) američki e-commere gigant Amazon je prvi primetio da sve njihove kompjuterske mreže u većini vremena miruju i rade sa slabom opterećenošću, što je dovelo do njihovog restruktuiranja i osnivanja jednog od prvog javnog cloud servisa. Tokom sledećih par godina trend rasta cloud servisa je rastao, mnoge kompanije su krenule da uvode nove i zanimljive ponude korisnicima, a od 2008. cloud computing je postao manje više normalna pojava na internetu (Google Apps, Dropbox, Carbonite, …).
Novinu koju je američki inovator Steve Perman uveo u svet cloud computinga su video igre. Njegov sistem zvani OnLive je uspešno lansiran prošle godine na teritoriji Amerike, i igračima je ponudio katalog od preko 100 igara svakom igraču koji ima internet konekciju veću od 1,5 megabita (za najbolju sliku potrebno je 4 megabita). Sve igre se renderuju u velikim datacentre-ovima (raspoređenih na istočnoj i zapadnoj obali Amerike), njihov gameplay se kompresuje i šalje internetom do igračevog tv ekrana/monitora, a kontrole koje igrač pokreće tokom igranja se šalju nazad do datacentre-ova da gde se renderuje sledeći frame igre. Ovaj sistem se pokazao veoma uspešnim, i posle perioda testiranja Evropski igrači su od prošle nedelje najzad dobili mogućnost korišćenja OnLive servisa preko njihovog novoosnovanog servera u Velikoj Britaniji. Najvažnija stvar koju morate paziti pri korišćenju ovoga servisa je svakako ping – vreme od kojeg vaše komande odu do servera i vrate se nazad na vaš ekran. Prevelika udaljenost od servera sa sobom povlači kašnjenje signala, što dovodi do nelagodnog osećaja lag-a koje može smetati pri igranju brzih i akcionih igara. Korisnici sa Balkana ne upadaju u korisnike koji su “oficijelno” podržani od strane UK servera (ipak smo daleko), ali igranje na njemu je itekako moguće. Prednost ovoga sistema je svakako to što se najnovije igre mogu igrati na stvarno prastarim PC konfiguracijama (dovoljno je da mogu da dekoduju 720p snimak koji im stiže sa interneta).
Photon Tide redakcija vam itekako predlaže da skoknete na www.onlive.co.uk, besplatno se registrujete i skinete OnLive client program koji će vam omogućiti igranje demoa svih igara koje imaju u ponudi. Ako vam se servis svidi i volite da kupujete orginalne igre, OnLive takođe u ponudi ima iznajmljivanje igara po mnogo manjoj ceni od regularne, kao i mesečni sistem pretplate u kome za malu sumu dobijate pun pristup većini igara.
Komentari: