Recenzija: Evil Dead – povratak splatter filmova

Ovaj film pokazuje u isto vreme sve šta je splatter horor bio, i šta i dalje može da bude.

EvilDead2013PosterOvaj film pokazuje u isto vreme sve šta je splatter horor bio, i šta i dalje može da bude.
Od kako je određeni zamišljenih hostel u istočnoj Evropi postao mesto filmskog mučenja, a autori iz serijala “Saw” počeli da smišljaju sadističke životne dileme za svoje žrtve, čovečanstvo je dobilo fenomen koji se zove “torture porn” ili “pornografija mučenja”. Baš kao što pornografija prokazuje seksualne odnose koji su stilizovani do tačke gde gube vezu sa realnošću, tako je i ovaj pravac horor filmova počeo da prikazuje mučenje i ljudsku patnju samo radi naše morbidne fascinacije ovom grozomornom pojavom sa kojom svi možemo da se poistovetimo.

Međutim, dok stvarne scene istinskog nasilja izazivaju mučninu i ostavljaju teške posledice (što su naučile razne vojske sveta dok su bezuspešno eksperimentisale sa desenzitizacijom svojih članova na nasilje), filmsko mučenje uglavnom je kao i pornografija – znamo da nije stvarno, ali ipak pritiska prave mentalne “dugmiće”, pa osećamo uzbuđenje.

“Evil Dead” ima mnogo scena koje prikazuju nasilje, krv i komadanje, ali nije torture porn, već nešto mnogo starije – u pitanju je istinski “splatter” horor, žanr koji je posustao pod težinom svog novijeg i surovijeg rođaka. U ovom polu-rimejku polu-nastavku poznatog istoimenog dela Sema Rejmija, grupa mladih ljudi stiže u izolovanu kolibu, namereni da jednu devojku “na hladno” skinu sa narkotika. Umesto toga, nespretnim činom pronalaska stare knjige bude nepoznato demonsko zlo, i ubrzo počinje borba za preživljavanje.

Sve što želim od splatter-a, žanra koji glorifikuje krvavo nasilje do skoro parodičnog nivoa, ovde se nalazi – lovačke sačmare skraćenih cevi, gasni pištolji za eksere i naravno, neizostavna alatka Evil Dead serijala, motorna testera.
Režiser Fede Alvarez se spektakularno dobro snašao u svom prvom celovečernjem filmu, zajedno sa mladom i prilično nepoznatom glumačkom postavom. Rejmi, zajedno sa Brusom Kembelom koji je u starim filmovima tumačio Eša, glavnog lika koji se borio protiv legija zla, uspeli su u ulogama producenata da prevaziđu i generacijski jaz i nerealna očekivanja sada već sredovečnih obožavatelja da bi u saradnji sa mladim ljudima napravili odličan horor.

Umesto da se prilagode trendovima i snime nešto što je više nalik “Saw 11” ili “Hostel 7”, oni su ostali u okviru koji su zacrtani pre nekoliko decenija (doduše uz odsustvo elemenata komedije), a opet pružili vrlo savremen film, koji ima za cilj da nas uplaši, a ne da nam se smuči zbog improvizovanog prikaza ljudske anatomije, uprkos baš takvim scenama.

Sa oštrinom koja prevazilazi standard horora “tinejdžeri u kolibi” (tu ne računamo “The Cabin in the Woods”), “Evil Dead” seče i komada baš kako bi pravi splatter film to trebalo da čini.

Druge recenzije koje je Ivica pisao čitajte na njegovom blogu TV Program i Film.

Komentari: